Home » Poradniki, Newsy, Informacje » Witaminy grupy B: ile ich jest i w czym pomagają?

Witaminy grupy B: ile ich jest i w czym pomagają?

Bardzo często o witaminach z grupy B mówi się w kategoriach ogólnych. Wiadomo, że ich niedobór wpływa negatywnie na funkcjonowanie organizmu. Problem w tym, że nie wszyscy potrzebują wszystkich witamin z tej grupy, a jedynie tylko wybranych. Jeśli więc nadal witaminy z grupy B są dla Ciebie jedną wielką niewiadomą, czas rozwiać wszelkie wątpliwości.

O witaminach z grupy B mówi się, że są niezbędne z jednego ważnego powodu – organizm nie potrafi ich samodzielnie wyprodukować, jak choćby witaminy D. Dlatego zła dieta bardzo szybko potrafi doprowadzić do ruiny organizm. By się o tym przekonać, wystarczy poznać właściwości poszczególnych witamin z tej grupy.

Witamina B1 (tiamina)

Witaminę B1 możesz znać również jako tiaminę. Jej działanie sprowadza się do regulowania przemiany materii oraz uczestnictwie w procesie spalania węglowodanów (dostarczając przy tym niezbędną do życia energię). Witamina B1 przyspiesza ponadto gojenie się ran oraz zmniejsza dolegliwości bólowe.

Jej niedobór może być przyczyną niedowładów, porażenia mięśni oraz zaburzeń w gospodarce węglowodanowej.

Witamina B2 (ryboflawina)

Witamina B2 – znana jako ryboflawina – bierze udział w procesach energetycznych. Wspomaga tym samym metabolizm tłuszczów, białek oraz węglowodanów. Wpływa na poprawne funkcjonowanie narządu wzroku. Wspiera prawidłowe działanie układu nerwowego. Stoi na straży odporności.

O niedoborach witaminy B2 może świadczyć dystrofia mięśni, której efektem może być zanik mięśni. Na braki wskazywać mogą także trudności ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

Witamina B3 (niacyna)

Witamina B3 uczestniczy w procesach metabolicznych. Wspomaga więc produkcję energii niezbędnej podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Jej pozytywne działanie widoczne jest w odniesieniu do układu nerwowego, przyczyniając się do poprawy nastroju oraz ogólnej kondycji psychicznej. Zapewnia spokojny i głęboki sen (coś dla osób cierpiących na bezsenność).

Niedobory witaminy B3 mogą prowadzić do osłabienia, bólów głowy oraz schorzeń skórnych.

Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Witamina B5 jest niezbędna w przemianach metabolicznych węglowodanów i tłuszczów. Zapewnia więc źródło energii potrzebnej do codziennego funkcjonowania organizmu. Wspomaga regenerację oraz zmniejsza uczucie zmęczenia. Wpływa korzystnie na układ nerwowy, pokarmowy i sercowo-naczyniowy. Jest ważnym uczestnikiem procesów prowadzących do produkcji niektórych hormonów. Sprzyja lepszej kondycji włosów i paznokci.

Witamina B6 (pirydoksyna)

Witamina B6 jest niezbędna w przypadku przemian metabolicznych białek, węglowodanów i tłuszczów. Ponadto wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego i immunologicznego. Stanowi niezbędny element w procesie tworzenia niacyny z tryptofanu.

O niedoborze pirydoksyny może świadczyć niedokrwistość, zaburzenia miesiączkowania, wzdęcia.

Witamina B7 (biotyna)

Witamina B7 (znana również jako witamina H) bierze udział w syntezie białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Wpływając na funkcjonowanie układu nerwowego, reguluje odczuwanie bólu oraz wrażliwość czuciową. Odpowiada za stabilizowanie poziomu cukru we krwi. Dzięki zawartości związków siarki, wpływa na stan włosów i paznokci.

Niedobór witaminy B7 objawia się stanami zapalnymi skóry, utratą łaknienia, bólami mięśni, gorszą kondycją włosów i paznokci.

Witamina B12

Witaminę B12 (kobalaminę) uważa się za niezbędną w procesie tworzenia elementów morfotycznych krwi, białek oraz powłok nerwowych. Wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Uczestniczy w metabolizmie białek, tłuszczów i  węglowodanów.

O niedoborach może świadczyć: anemia, biegunki, stany lękowe i depresyjne.

Kwas foliowy (witamina B9)

Kwas foliowy jest jedną z najbardziej popularny witamin z tej grupy. Wpływa przede wszystkim korzystnie na układ nerwowy. Zmniejsza także ryzyko zachorowania na nowotwory. Odpowiada także za zwiększenie produkcji krwinek.

O niedoborach kwasu foliowego mogą świadczyć: kłopoty z pamięcią, szybsze siwienie włosów, stany depresyjne i lękowe, bezsenność.

Ważne! Kwas foliowy jest niezbędny w przypadku kobiet w ciąży (oraz planujących ciążę) – zmniejsza ryzyko wad wrodzonych układu nerwowego dziecka.

Witaminy z grupy B w pigułce

Chociaż witaminy z grupy B łatwo znaleźć w produktach spożywczych, dostarczenie całego kompletu może być trudne. By jednak nie narazić się na niedobory, warto sięgnąć po kompleksowe rozwiązanie. Witaminy z grupy B w pigułce dostępne są w suplemencie od Health Spark.

vitamin_b_complex

Witamina B Mix to preparat, który nie tylko zawiera kompletną dawkę witamin, ale i dodatkowe składniki. Cholina, inozytol, PABA i L-glicyna wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu na wielu płaszczyznach. Masz więc pewność, że dbasz o siebie prawidłowo.

Nie dopuść do niedoborów witamin z grupy B

Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Opisane Składniki