Home » Kwas chlorogenowy » Zielona kawa – Wyczerpujący Raport

Zielona kawa – Wyczerpujący Raport

Chociaż zielona kawa dostępna jest też w postaci ziaren, to tabletki z zieloną kawą robią największą furorę. Raport przedstawia właściwości zielonej kawy, jej wpływ na odchudzanie oraz tabletki i ekstrakty z ziaren zielonej kawy, które ze względu na skład, bezpieczeństwo i skuteczność uznaje się za najlepsze. 

Raport stanowi pełne kompendium wiedzy na temat zielonej kawy – wszystkie informacje oparte są na rzetelnych dokumentach źródłowych z bazy ⇒ Pubmed zawierającej opisy badań przeprowadzonych dotychczas nad zieloną kawą, publikowanych w fachowych czasopismach naukowych z całego świata.

Kawa zielona a kawa palona

"Coffee berries 1" autorstwa Stanislaw Szydlo. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.

Coffee berries 1” autorstwa Stanislaw Szydlo. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.

I kawa zielona i kawa brązowa, palona, czyli ta, którą znamy już od wielu wielu lat, pochodzą z tego samego źródła – są ziarnami owoców kawowca. Tradycyjna kawa zawdzięcza swój kolor, aromat i smak procesowi palenia. Kawa zielona to ziarna, których nie poddano temu procesowi.

Czy proces palenia zielonej kawy ma wpływ na jej właściwości?

Tak, ponieważ ma poważny wpływ na jej skład. W badaniu z 2009 roku (źródło 1) dowiedziono, że w trakcie procesu palenia ziarna kawy tracą sporą część bardzo ważnych składników. I tak, proces palenia pozbawia ziarna kawy aż 50% kwasu chlorogenowego.

Nie bez powodu uważa się więc, że ziarna niepalonej, zielonej kawy, są bogatszym źródłem kwasu chlorogenowego od ziaren palonej, ciemnej kawy, którą pijemy od lat.

Zielona kawa właściwości

Za portalem webMD.com (2), który odwołuje się do badań, informujemy, że w dużym skrócie właściwości zielonej kawy sprowadzają się do:

  • wspomagania zwalczania infekcji,
  • wspomagania leczenia choroby Alzheimera,
  • zwalczania cukrzycy typu 2 i nadciśnienia,
  • wspomagania odchudzania.

Warto też jednak zaznaczyć, że ze względu na dużą zawartość kwasu chlorogenowego, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, zielona kawa ma właściwości antyoksydacyjne (bardzo duże), a przez to może poprawiać zdrowie jako takie, wspomagać całą fizjologię, dbać o urodę (np. o wygląd skóry, włosów i paznokci). Tych jej oddziaływań jednak nie badano.

Właściwości zdrowotne

Naukowcy przebadali kilka potencjalnych działań zielonej kawy. Badano m.in. jej potencjał antyoksydacyjny, wpływ na ciśnienie, poziom glukozy i tolerancję insuliny oraz poziom lipidów we krwi. W badaniach wykazano, że:

  • ziarna kawy, dzięki zawartości kwasu chlorogenowego i kwasu kawowego mają bardzo wysoki potencjał antyoksydacyjny, co przekłada się m.in. na lepszą regenerację w warunkach in vitro i in vivo (3),
  • zielona kawa poprawia gospodarkę glukozą i zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, co w dłuższej perspektywie wpływa korzystnie na zdrowie i masę ciała, a przede wszystkim stanowi silną barierę ochronną przed cukrzycą typu 2 (4),
  • w badaniach na zwierzętach wykazano, że zielona kawa prowadzi do obniżenia ciśnienia u zwierząt z nadciśnieniem (5),
  • kolejne badania wykazały, że ektrakt z zielonej kawy korzystnie wpływa na gospodarkę lipidami i przyswajalność minerałów (6).

Zielona kawa na odchudzanie

Przesłanką świadczącą o odchudzającym działaniu zielonej kawy jest fakt jej oddziaływania na gospodarkę insuliną (i cukrami) oraz na poziom lipidów. Nie poprzestano jednak na stwierdzeniu tych faktów i w kilku badaniach skupiono się na odchudzającym oddziaływaniu ekstraktu. Najbardziej spektakularne efekty osiągnięto na jednym z amerykańskich uniwersytetów. W trakcie badań osoby otrzymujące ekstrakt z zielonej kawy (przez 22 tygodnie) chudły średnio 8 kilogramów (7).

Pełen opis badań w języku polskim wraz z odnośnikiem do zagranicznego źródła znajdziesz na ⇒ tej stronie.

Skutki uboczne

Zielona kawa jest bezpieczna dla zdecydowanej większości osób, ale tak jak w przypadku każdej suplementacji należy zachować ostrożność i dawkować ją zgodnie z zaleceniami producentów wybranych suplementów.

Suplementacji powinny unikać kobiety w ciąży i matki karmiące piersią – zastrzeżenie to odnosi się zresztą do większości suplementów zawierających bioaktywne ekstrakty z roślin.

Ze względu na zawartość kwasu chlorogenowego i kofeiny szczególną ostrożność powinny wykazać osoby chore na poważne, przewlekłe choroby takie jak syndrom jelita drażliwego, osteoporoza etc.

Dawkowanie

Należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta ekstraktu, mając na uwadze fakt, iż zielona kawa zawiera również kofeinę, informacja o zawartości kofeiny powinna znaleźć się na opakowaniu.

Zielona kawa gdzie i jaką kupić?

W sprzedaży są ziarna zielonej kawy (w całości i mielone), zielona kawa instant – najczęściej z dodatkami oraz suplementy diety, czyli kapsułki lub tabletki zawierające ekstrakty z ziaren.

Ziarna zielonej kawy

Ziarna zielonej kawy sprzedawane są tak jak kawa palona tzn. zazwyczaj w opakowaniach od 25 dkg do 1 kg w postaci zmielonej lub do mielenia. Parzy się je tak, jak zwykłą kawę, przy czym po zaparzeniu napój ma charakterystyczny gorzkawy smak, smak jest mdławy i nie tak wyrazisty (i przyjemny) jak smak kawy palonej.

Cena ziaren

Waha się od 10 do kilkudziesięciu złotych w zależności pochodzenia ziaren kawy i wielkości opakowania ⇒ ceny sprawdzisz tutaj.

Zielona kawa tabletki

Tabletki z zieloną kawą sprzedawane są w sklepach z suplementami. Poszczególne produkty różnią się zawartością ekstraktu (od kilkudziesięciu mg do kilku tysięcy mg) oraz „czystością” i jakością. Zdecydowanie najlepszy jakościowo, a do tego najlepiej opisany ekstrakt oferuje Green Coffee 5K ⇒ dowiedz się więcej na jego temat.

Cena tabletek

Dobry jakościowo ekstrakt z dodatkami (w tym silnie odchudzającą garcinią cambogią i kwasem hydroksycytrynowym) kosztuje ok. 80 zł ⇒ sprawdź.

Czysty ekstrakt w ultra silnej dawce można już kupić za ok. 130 zł ⇒ sprawdź.

Która zielona kawa jest najlepsza?

Zdecydowanie najlepsza pod względem jakości, zawartości i wpływu na organizm jest wspomniana wyżej Green Coffee 5 K – w tej chwili dostępna w korzystnej cenowej promocji – 20% sprawdź!

 

Źródła:

1.Role of roasting conditions in the level of chlorogenic acid content in coffee beans: correlation with coffee acidity – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19530715, 2.http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1264-green%20coffee.aspx?activeingredientid=1264&activeingredientname=green%20coffee, 3.In vitro and in vivo antioxidant properties of chlorogenic acid and caffeic acid – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20933071, 4. The effect of chlorogenic acid enriched coffee on glucose absorption in healthy volunteers and its effect on body mass when used long-term in overweight and obese people – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18035001, Coffee acutely modifies gastrointestinal hormone secretion and glucose tolerance in humans: glycemic effects of chlorogenic acid and caffeine – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14522730, 5.Green coffee bean extract and its metabolites have a hypotensive effect in spontaneously hypertensive rats – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11924733, 6.Chlorogenic acid modifies plasma and liver concentrations of: cholesterol, triacylglycerol, and minerals in (fa/fa) Zucker rats – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12550056, 7.Badania kliniczne nad wpływem zielonej kawy na odchudzanie http://nplink.net/SimRECzz

 

Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Opisane Składniki